A (اہلِ تشیّع کےعمدہ لسانیاتی اصولِ تفسیر:(ایک تجزیاتی مطالعہ

اصولِ تفسیر

  • Sada Hussain Alvi University of Haripur
  • Dr. Mohsin USWA College, Islamabad
Keywords: Shia, Principles, Exegesis, Quran, Context.

Abstract

This study elaborates few of the very prominent principles adopted by the Shia School of Thought for the interpretation of the Holy Qūrān. The research brings to light the roots and the basics of these principles. One of the basic principles according to this school of thought is the understanding of the correct pronunciation and the reading of the Holy Book. The different timings of the revelations also play a vital role in inferring the true meanings of various verses. According to Shia principles of interpretation of the Holy Book, Arabic dictionaries must be considered as one of the basic source of the interpretations. In order to be well acquainted with the accurate understanding of various Arabic terminologies used in the Holy Qūrān, the contemporary illustrations must be taken into considerations in all the times. According to Shia principles of exegesis the context of the verse may not be ignored while interpreting any part of the Holy Book. This research paper also highlights the commonalities between the Shia and Sunni principles adopted for the explanation of Holy Qūrān.

References

(1):۔ کلینی،ابو جعفر ،محمد بن یعقوب،الکافی،ج2،ص630،چاپ دوّم،دارالکتب الاسلامیہ،تہران،1389 ھ
(2):۔ عاملی،ابوالحسن،مرآۃ الانوار،ص88،دارالھادی،بیروت،1412 ھ
(3):۔متقی ہندی،علی بن حسّام،کنز العمال،ج2،ص49،مؤسسۃ الرّسالہ،بیروت،1405 ھ
(4):۔ فضلی،عبد الھادی،مقدمہ ای بر تاریخ قرائات قرآن کریم،ترجمہ سید محمد باقر حجتی،ص144،اسوہ ، تہران، ت ن
(5):۔نویا،پل ،تفسیرِ قرآنی و زبانِ عرفانی،ترجمہ اسماعیل سعادت،ص123،نشر دانشگاہی،تہران،1373 ھ
(6):۔حسینی ،محمد رضا،کَیفَ نُفہِمُ القُرآنَ،ص88،مؤسسۃ آل البیتؑ،قم ،1400 ھ
(7):۔القرآن الکریم،یوسف،80
(8):۔معرفت ،محمد ہادی،التمہید فی علوم القرآن،ج2،ص39،چاپخانہ مہر،قم،1403 ھ
(9):۔القرآن الکریم،النور،15
(10):۔طبرسی،ابو علی فضل بن الحسن،مجمع البیان،ج7،ص227،مؤسسۃ الاعلمی للمطبوعات،بیروت،1415 ھ
(11):۔الصغیر،محمد حسین علی،المبادئ العامۃ لتفسیر القرآن الکریم،ص119،المؤسسۃ الجامعیۃ للدراسات والنشر والتوزیع، بیروت،1403 ھ
(12):۔ایضا
(13):۔سعدی،عبد الرحمان،تیسیر الکریم الرّحمٰن فی تفسیر کلامِ المنان،ص322،عالم الکتب،بیروت،1408 ھ
(14):۔ معرفت ،محمد ہادی،التمہید فی علوم القرآن،ج2،ص91
(15):۔فضلی،عبد الھادی،مقدمہ ای بر تاریخ قرائات قرآن کریم ،ص41
(16):۔حسینی عاملی،محمد جواد،مفتاح الکرامۃ،ج2،ص39،موسسۃ آل البیتؑ،قم،ت ن
(17):۔زرقانی،عبد العظیم،مناہل العرفان فی علوم القرآن،ج1،ص436،دار الفکر ،بیروت،1988ء
(18):۔بلاغی، محمد جواد،آلاء الرحمٰن فی تفسیر القرآن،ج1،ص29،دار احیاء التراث العربی،بیروت،ت ن
(19):۔محیسن،محمدسالم،فی رحاب القرآن،ص 321،مکتبۃ الکلیات الازہریۃ ،قاہرہ،1402 ھ
(20):۔رجبی،محمود،روشِ تفسیرِ قرآن،ص 49،مؤسسہ پژوھشکدہ حوزہ ودانشگاہ،تہران،1383 ش
(21):۔ایضا
(22):۔حسینی ،محمد رضا،کَیفَ نُفہِمُ القُرآنَ،ص80
(23):۔ معرفت ،محمد ہادی،التمہید فی علوم القرآن،ج1،ص129
(24):۔رشید رضا،محمد،المنار فی تفسیر القرآن،ج1،ص21،دارالمعرفۃ،بیروت،ت ن
(25):۔القرآن الکریم،المرسلات،25
(26):۔بہشتی، محمد حسین،روش برداشت از قرآن ،ص9،نشر ہادی،تہران،1360 ھ
(27):۔محقق،محمد باقر،نمونہ بیّنات در شانِ نزولِ آیات،ص119،انتشاراتِ اسلامی،تہران،1359 ھ
(28):۔سروش،عبد الکریم،قبض و بسط تئوریک شریعت،ص130،مؤسسہ فرہنگی صراط،تہران،1310 ھ
(29):۔قمی نیشاپوری،حسن بن محمد ،غرائب القرآن و رغائب الفرقان،ص188،دارالکتب العلمیہ ،بیروت، 1416 ھ
(30):۔رشید رضا،محمد،المنار فی تفسیر القرآن،ج1،ص21
(31):۔زرکشی،محمد ،البرہان فی علوم القرآن،ج1،ص399،دارالمعرفۃ ،بیروت،1410 ھ
(32):۔ایضا ،ص 76
(33):۔رجبی، محمود،روشِ تفسیرِ قرآن،ص65
(34):۔عروسی حویزی،ابنِ جمعہ،تفسیر نور الثقلین،ج5،ص460
(35):۔طیار،مساعد بن سلیمان،فصول فی اصول التفسیر،ص106،دارالنشر الدولی،ریاض،1413 ھ
(36):۔ایضا
(37):۔طبری،محمدبن جریر،جامع البیان عن تأویل آی القرآن،ج6،ص325،دارالکتب العلمیہ، بیروت،1412 ھ
(38):۔ رجبی، محمود،روشِ تفسیرِ قرآن،ص67
(39):۔القرآن الکریم،یوسف،2،فصّلت،3،شوریٰ،7،الزخرف،3،الاحقاف،12
(40):۔القرآن الکریم،النحل،103،الشعراء،192
(41):۔القرآن الکریم،الزمر،28
(42):۔سامرائی،ابراہیم،مجلۃ کلیۃ الآداب،ص138،ش5،جامعۃ الامارات،امارات،1409 ھ
(43):۔ شیخ مفید،محمد بن محمد نعمان،الارشاد فی معرفۃ حجج اللہ علیٰ العباد،ص180،مؤسسۃ آل البیتؑ لاحیاء التراث، قم، 1413 ھ
(44):۔ چلبی،مصطفیٰ(حاجی خلیفہ)،کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون، ج2،ص1078،دارالکتب العلمیہ، بیروت، 1413ھ
(45):۔لنکرانی،محمد فاضل،مدخل التفسیر،ص177،مطبعۃ الحیدری،تہران،1396 ھ
(46):۔قمی، شیخ عباس ،الکنی والالقاب،ج1،ص7،انتشارات بیدار،قم
(47):۔سالم مکرم،عبد العال،القرآن الکریم واثرہ فی الدراسات النحویہ،ص346،مجلۃ الازھر،المطبعۃ العصریہ،کویت، 1978 ء
(48):۔ایضا
(49):۔فرّاء،یحیٰ بن زیاد،معانی القرآن،ج1،ص14،عالم الکتب،بیروت،1403 ھ
(50):۔ایضا
(51):۔معین،محمد،فرہنگِ معین، لفظِ قرائن کے ذیل میں،امیر کبیر،تہران،1375 ھ
(52):۔دھخدا،علی اکبر،لغت نامہ دھخدا،لفظِ قرینہ کے ذیل میں ،دانشگاہ تہران،تہران،1372 ھ
(53):۔رجبی، محمود،روشِ تفسیرِ قرآن،ص84
(54):۔میبدی،رشید الدین،تفسیر کشف الاسرار وعدۃ الابرار،ج3،ص630،انتشارات امیر کبیر،تہران،1371 ھ
(55):۔سالم مکرم،عبد العال،القرآن الکریم واثرہ فی الدراسات النحویہ،ص346
(56):۔ایضا
(57):۔رجبی، محمود،روشِ تفسیرِ قرآن،ص87
(58):۔لنکرانی،محمد فاضل،مدخل التفسیر،ص191
(59):۔تھانوی،محمد علی،کشّاف اصطلاحات الفنون،ج2،ص1456،مکتبہ خیام،تہران،1967 ء
(60):۔تفتازانی،سعد الدین،مختصر المعانی،ص71،مکتبۃ المصطفوی،قم،ت ن
(61):۔لنکرانی،محمد فاضل،مدخل التفسیر،ص121
(62):۔سکاکی،یوسف،مفتاح العلوم،ص170،دارالکتب العلمیۃ ،بیروت،ت ن
(63):۔لنکرانی،محمد فاضل،مدخل التفسیر،ص127
(64):۔حجتی،محمد باقر،اسباب النزول،ص9،دفتر نشر فرہنگ اسلامی،تہران،1372 ھ
(65):۔ طباطبائی ،سید محمد حسین،قرآن در اسلام،ص120،دفتر انتشارات اسلامی،قم،1361 ھ
(66):۔شیرازی،ناصر مکارم،تفسیرِ نمونہ،ج1،ص145،دارالکتب الاسلامیہ،تہران،1366 ھ
(67):۔علوی مقدّم،محمد،در قلمرو بلاغت،ص77،آستانِ قدس رضوی،مشہد،1372 ھ
(68):۔ایضا
(69):۔واحدی،علی، اسباب النزول،ص103،مکتبۃ المتنبی،قاہرہ،ت ن
(70):۔ابنِ درید،محمد،جمہرۃ اللغۃ،ص188،دارالعلم للملایین،بیروت،1987ء
(71):۔علوی مقدّم،محمد،در قلمرو بلاغت،ص89
(72):۔طباطبائی ،سید محمد حسین،المیزان فی تفسیر القرآن،ج5،ص199،مؤسسۃ الاعلمی للمطبوعات،بیروت،1393ھ
(73):۔فراہیدی،خلیل بن احمد،ترتیب کتاب العین،ص389،دارالہجرۃ،بیروت،1409 ھ
(74):۔طباطبائی ،سید محمد حسین،المیزان فی تفسیر القرآن،ج20،ص160
(75):۔ایضا
(76):۔حاکم حسکانی،عبیداللہ،شواہد التنزیل،27،وزارت فرہنگ و ارشاد اسلامی،تہران،1411 ھ
(77):۔ ابنِ ابی الحدید،شرح نہج البلاغہ، خطبہ85،ص197،تحقیق محمد ابو الفضل ابراہیم،دار احیاء الکتب العربیہ،مصر1965ء
(78):۔لنکرانی،محمد فاضل،مدخل التفسیر،ص188
(79):۔معین، محمد،فرہنگ معین،لفظِ نصّ کے ذیل میں
(80):۔سبحانی،جعفر،اصول الحدیث واحکامہ فی علم الدرایۃ،ص84،لجنہ ادارۃ الحوزۃ العلمیہ،قم،1412 ھ
(81):۔معین، محمد،فرہنگ معین،لفظِ ظاہرکے ذیل میں
(82):۔مامقانی،عبداللہ،مقباس الھدایۃ فی علم الدرایۃ،ج1،ص316،مؤسسۃ آل البیتؑ لاحیاء التراث،بیروت، 1411 ھ
(83):۔ایضا
(84):۔معین، محمد،فرہنگ معین،لفظِ قیاس کے ذیل میں
(85):۔رافعی،مصطفی ٰ صادق،تاریخ آداب العرب،ج2،ص72،دارالکتاب العربی،بیروت،1394 ھ
(86):۔صدر، سید محمد باقر،دروس فی علم الاصول،ص103،مؤسسۃ النشر الاسلامی،قم،1410 ھ
(87):۔حسینی،محمد رضا ،کَیفَ نُفہِمُ القُرآنَ،ص125
(88):۔زرکشی،محمد،البرہان فی علوم القرآن ،ج2،ص313
(89):۔رشید رضا،محمد،المنار فی تفسیر القرآن الکریم ،ج1،ص22
(90):۔سعدی،عبدالرّحمٰن،تیسیر الکریم الرّحمٰن فی تفسیر کلام المنّان،ج1،ص13
(91):۔طباطبائی ،سید محمد حسین،المیزان فی تفسیر القرآن،ج17،ص9
(92):۔طیار ،مساعد بن سلیمان،فصول فی اصول التفسیر،ص43

Published
2021-04-01